Petersson, C. et al. 2013, 'The use of clowns to aid recovery in hospitalised children', Art and Science, vol. 25, nr. 10, s. 26-30
Baggrund
Indlagte børn er ofte angste for det fremmede miljø på
hospitalerne. Det er påvist at information, forberedelse og
forskellige metoder til at aflede barnet før og under undersøgelser
kan reducere oplevelsen af smerter og ubehag.
Sygeplejepersonale kan opleve det som problematisk, når forældrene
bliver bekymrede for deres syge barn og derfor ikke kan aflede og
give barnet tryghed.
Flere studier viser at hospitalsklovne kan hjælpe barnet til at
acceptere og forstå sin situation på hospitalet.
Formål
Formålet med artiklen er, at undersøge hvordan børn oplever mødet
med hospitalsklovnene samt at beskrive børnenes adfærd og
reaktioner under mødet.
Metode
Undersøgelsen er en kvalitativ undersøgelse, hvor der er lavet
interviews med 10 børn og observationsstudier af 12 børn.
Undersøgelsen er foretaget på et regionalt hospital i Sydsverige
og inkluderer indlagte børn i alderen 5-12 år på en afdeling med
både kirurgiske og medicinske børn.
Interviewguiden er udarbejdet med udgangspunkt i Piagets
udviklingspsykologi og spørgsmålene er semi-strukturerede. Forinden
undersøgelsen, er der foretaget et pilotstudie på to børn.
Resultater
Ud fra data i interviewmaterialet blev der udarbejdet fire
kategorier;
Klovnenes karaktertræk: Børnene syntes, at klovnene havde noget
sjovt tøj på og at klovnene medførte en følelse af glæde ved hjælp
af musik, magi og sange.
Følelser som klovnene fremkaldte: Fælles for børnene i denne
kategori var, at klovnene fremkaldte glæde og latter hos
børnene.
Børnenes tanker om klovnebesøget: Børnene beskrev at
hospitalsklovnene fik dem til at føle sig mere hjemme og gjorde et
hospitalsbesøget mere sjovt. Det fremgik ligeledes af denne
kategori, at børnene følte sig opmuntrede af klovnene, når de var
bange eller havde smerter.
En anderledes oplevelse: Et enkelt barn i undersøgelsen beskrev,
at han blev oprevet da klovnen forlod værelset.
Ud fra data i observationsstudierne blev der udarbejdet to
kategorier;
Klovnenes samspil med børnene baseret på børnenes initiativer samt
børnenes reaktioner på mødet med klovnene: Besøg fra klovnene var
vigtigt for børnene, som under klovnenes besøg blev aktive og tog
initiativ. Endvidere kunne børnene fokusere på leg frem for deres
sygdom.
Konklusion
Undersøgelsen viste, at et besøg fra klovnene hjalp de indlagte
børn til at glemme deres situation for en tid. Besøget medførte at
børnene kunne fokusere på andet end deres smerter og sygdom og gav
børnene mulighed for at lege og føle glæde.
Bemærkninger
Artiklen findes relevant i forhold til at kunne bidrage med viden
om, hvordan inddragelse af hospitalsklovne vil være en hjælp og
støtte for børn, forældre og sygeplejersker, i et accelereret
indlæggelsesforløb.
Bearbejdet af
Louise Ibsen, Sofie Dittler og Cecilia Madsen,
sygeplejerskestuderende modul 12
Kirurgisk børneafsnit, Aarhus Universitetshospital
Udviklingsansvarlig sygeplejerske Berit Haa Pedersen
Ortopædkirurgisk afd. E, Aarhus Universitetshospital
Uddannelsesansvarlig sygeplejerske Gitte Schmidt
Ortopædkirurgisk afd. E, Aarhus Universitetshospital
Link til original artikel